In de lessen:
In de les heb ik ooit gebruik gemaakt van een hele powerpoint presentatie met daarin linken naar sites en ook filmen waren aanwezig in de powerpoint. De filmpjes over de kippen en de kuikentjes heb ik via de computer ook laten zien in de klas. Een groot scherm was er nooit anders kon ik dit perfect gebruiken.
In de lessen heb ik de leerlingen vaak ICT lessen moeten geven. Dit over hoe je een afbeelding moet kopiëren van het internet en hoe je deze bijwerkt. Ook het leren zoeken via google is aan bod gekomen, enz…
Voor een les natuur heb ik ze een zelfstandige oefening gegeven. Ze kregen via een blad een zoekopdracht en ze moesten zelf heel wat informatie opzoeken rond een bepaald onderwerp. Deze informatie werd dan in de les daarop gebruikt. Dus zij gaven eigenlijk aan mij les en ze vertelden alles wat ze gevonden hadden.
Ook heb ik dan voor mezelf een hele presentatie gemaakt die ik op een spaghettimiddag heb geprojecteerd in de zaal. Dit wel met beamer en groot scherm. Deze was dan ten voordele van Bolivia en zo kregen de mensen een beeld van waar ik eigenlijk naartoe ging. De uitnodiging en de inschrijvingen werden ook via de computer gemaakt.
In de voorbereiding:
Voor heel mijn stage heb ik gebruik gemaakt van ICT. Zo heb ik al mijn lesvoorbereidingen uitgetypt. Ook mijn stageagenda heb ik telkens uitgetypt en al de werkbladen, toetsen of contractwerken heb ik ook via de computer gemaakt.
Voor een les over de kip en het ei ben ik als voorbereiding een film gaan opnemen met echte kippen en hun kuikentjes. Dit heb ik bijgewerkt en moeten bijknippen.
Naar aanleiding van taken:
Voor taken hebben we natuurlijk onze ICT kennis moeten gebruiken. Kolommen, grafieken, lay-out, inhoudstafel,…. Alles was onmisbaar van wat we geleerd hadden!!
Eigen ervaringen en ervaringen van leerlingen:
Voor mij is het gebruik van ICT onmisbaar geworden. Als leerkracht heb je steeds de computer nodig!
Zonder is niet meer te doen. Heb in die 3 jaar heel wat speciale en nuttige dingen bijgeleerd.
Het hebben van de cursus is natuurlijk nog een stuk handiger want je onthoud pas de meeste dingen als je het vaak toepast.
Gedurende mijn opleiding heb ik gemerkt dat de leerlingen er al heel wat van kunnen. Ze worden er als het ware met opgegroeid. Het is niet meer zoals ons vroeger. De computerklassen tijdens mijn stage waren wel beperkt. In de klas heb je meestal wel 1 computer en daarbuiten heb je dan een computerklas maar zoals in mijn laatste stageschool hebben ze computers te kort. Ze moeten per 2 of per 3 samenwerken en dan is de klas nog eens in de helft gesplitst. En de computers staan dan nog eens gewoon open en bloot in de gang.
De leerlingen zijn wel heel geïnteresseerd en heb al gemerkt door mijn observaties dat er heel wat kinderen naar de dactylo lessen gaan.
Het uur in België en Bolivië ....
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten